Spam:
Păzea, atacă mail-ul!
O întîmplare recentă a făcut să fiu eroul cap-coadă negativ al unui
episod neplăcut. În primul rînd pentru alții, în al doilea rînd pentru
mine. Sau invers
Dincolo de anecdoticul poate puțin trist al faptelor,
sînt cîteva învățăminte ușor de desprins.
Faptele, atît de obiectiv pe cît le poate relata personajul negativ:
vrînd să vînd un produs oarecare, am dat drumul la un spamming cum
scrie la carte. N-are nici un sens să încerc să găsesc sau să inventez
scuze. Pot, dar n-am. Am făcut boacăna cu bună știință, oricît de caraghios
sau ridicol ar părea.
Pentru cine nu știe ce este spamming, să plecăm de la origine. Spam
este conserva aceea tipică (nu neapărat, dar de cele mai multe ori chinezească)
de luncheon meat pe care o vînam mai de mult: carne de porc, măcinată,
și presată, ideală în excursii.
Spamming acțiunea asociată nu are nici o legătură cu producerea
sau consumul cărnii, ci desemnează, zice-se, ceea ce se întîmplă dacă
se răstoarnă conținutul conservei peste un ventilator în funcționare.
Chiar dacă termenul a mai cunoscut cîteva variațiuni de sens de cînd
a apărut, în prezent semnificația consacrată este asociată cu poșta
electronică. O acțiune prin care mesaje de tip comercial invitații
de a cumpăra la cel mai bun preț, ocazie unică, nu pierdeți! sînt
trimise către zeci, sute, mii sau zeci de mii de destinatari care evident
nu le-au solicitat.
Expeditorul unui mesaj de acest fel calcă în mod grosolan regulile
de bună purtare pe 'Net, neticheta.
De ce există tentația de a face spamming ? Pentru că este suficient
de simplu și, mai ales, pentru că este extraordinar de ieftin. Cu o
investiție derizorie de timp și efort, să ajungi cu reclama sau promo-ul
la mii de ținte cum să nu tenteze pe oricine ar vrea să vîndă ceva?
De ce este reacția negativă pe care o stîrnește spamming-ul mult
mai puternică decît în cazul celorlalte mijloace de guerilla marketing?
De ce este spamming-ul o rețetă aproape sigură de a stîrni furie și
resentimente puternice printre cei atinși?
Aici răspunsul se complică puțin, pentru că există nuanțări.
Odată, probabil, pentru că intruziunea este mai aproape de personal
și este normal ca reacția la un mîncător de semințe în public să fie
mai pasionată atunci cînd cojile nu cad pe jos, în autobuz sau la cinematograf,
ci ți se lipesc de haine sau obraji. Chiar dacă cauza este aceeași.
Apoi, pentru că nu de puține ori costă bani și nu pe autorul acțiunii,
ci pe cel care este victimă a ei. Costurile conexiunii la Internet sînt,
nu de puține ori, semnificative să constați după minute lungi de așteptare
și eventual reluări repetate că ți-ai pierdut timpul nu pentru mesajul
important pe care îl așteptai ci pentru o ofertă de a încerca un nou
și infailibil purgativ sau remediu împotriva calviției la cîini, este
evident ceva destul de greu de digerat cu calm și bună dispoziție. Mai
ales dacă se întîmplă nu o singură dată, ci din ce în ce mai des, cu
tendință de permanentizare.
Nu în ultimul rînd pentru că mănîncă resurse: spațiu pe disc, lărgime
de bandă de acces, timp din partea fiecărui adresant măcar atît cît
durează să faci deosebirea între un mesaj bun și unul rău.
Ce-i de făcut? Una din soluțiile propuse vizează decimarea spammerilor
cei depistați ca fiind spam-pozitivi sînt adunați, puși la zid și
executați. Așa le trebuie.
Alte variante, ceva mai blînde, lucrează cu liste negre. Cine, cînd
și cum le gestionează variază de la liste negre personale, pe care
să le puneți pe propriul calculator, atașînd filtre corespunzătoare
programului de mail pe care îl folosiți, pînă la liste universale
liste mari în care intră adresele site-urilor de pe care au plecat
spamuri. Cine vrea, le consultă și le blochează refuzînd orice fel
de mesaj de pe site-ul respectiv. Cît de etic este genul ăsta de pedeapsă
colectivă, rămîne discutabil în felul acesta, nu numai spammerul cel
rău e în imposibilitate să trimită mail (de cele mai multe ori, un ilustru
anonim, deseori imposibil de depistat) ci și toți ceilalți utilizatori
de pe site-ul respectiv. Carantină generalizată, care se ridică de regulă
după o vreme dacă administratorii sistemului par să se angajeze pe calea
corectă pentru a evita repetarea incidentului.
O soluție activă propusă în direcția reducerii fenomenului vizează
sancționarea financiară a celor răi. Vor plăti amenzi, 10 USD per
mesaj de exemplu, și vor putea să trimită spam cît poftesc. Greu de
aplicat însă dacă autorul e într-o țară care nu se aliniază.
Ce-i de făcut cu utilizatorii mai necăjiți, care pot fi victima unei
substituiri virtuale, fără să aibă altă vină decît naivitatea, rămîne
încă o problemă deschisă.
Cum mai sînt multe multe multe în ceea ce privește dreptul, drepturile
și dreptatea în noua lume cea fără frontiere pe care o reprezintă
Internet-ul.
În care o acțiune atît de simplă și abstractă cum este cea de a sta
în fața unui ecran și de a lovi niște taste într-o anume succesiune
poate să se transforme în delict adevărat extrem de concret.
|