Motorola este acum aici

Tradiția Motorola – a fi un înaintaș
și întotdeauna gata să ofere soluții pentru viitor.

Motorola Inc., una dintre cele mai importante companii din domeniul comunicațiilor electronice fără fir, a semiconductoarelor, a sistemelor, componentelor și serviciilor electronice avansate, a anunțat pe data de 31 martie, în cadrul unei conferințe de presă găzduite de hotelul Hilton Athenee Palace din București, deschiderea oficială a noului său birou de corporație din București. Motorola reînnoiește astfel angajamentul făcut cu piața românească, confirmând creșterea activității sale în România. Prioritățile noului birou de corporație sunt reprezentate de îmbunătățirea suportului pentru rețeaua de distribuitori, acționând de asemenea ca și un catalizator al viitoarele dezvoltări din domeniul afacerilor.

Conferința a fost deschisă de doamna Daniela Andreescu, Corporate Branch Manager Motorola Communications SRL, care a specificat faptul că deschiderea oficială a biroului din România nu este echivalentă cu o stabilire recentă. Din contră, existența, începând cu 1990, a unei rețele de distribuitori Motorola, a creat premisele stabilirii la mijlocul lui 1994 a unui birou de reprezentanță. Astfel, după trei ani de prezență încununată de succes, compania a decis în 1997să stabilească legal o entitate locală: Motorola Communications SRL. Începând cu 1 ianuarie 1998, Motorola Communications S.R.L. a preluat toate responsabilitățile biroului de reprezentanță. Biroul de corporație din cadrul firmei nou create reprezintă și sprijină toate diviziile Motorola, una dintre cele mai active pe piața românească fiind Grupul de Infrastructură Celulară (CIG).

Domenii acoperite

Oferind tehnologii digitale de ultimă oră, activitățile Motorola Communications SRL acoperă următoarele sectoare de telecomunicații: servicii pentru telefonie mobilă incluzând aici și infrastructura celulară, sistemele bidirecționale și radiourile, pager-ele și modemurile de mare viteză.

Până în prezent, proiectele dezvoltate de Motorola în România includ lansarea unei rețele de telefoane celulare în partea de nord a țării precum și contracte cu diferiți clienți pentru echipament radio bidirecțional. Dintre aceștia am putea aminti Aeroportul Otopeni, Romgaz, Ministerul Sănătății, Direcția Vămilor, bănci, servicii de urgență, firme de taxi, organizații guvernamentale precum și alte instituții private.

Ca și lider mondial în comunicațiile fără fir, Motorola a oferit printr-o rețea de distribuitori un domeniu complet de telefoane mobile, incluzând aici StarTac – cel mai mic și mai ușor telefon mobil. Tehnologia de paging de la Motorola este disponibilă în multe regiuni și orașe din România, oferind oamenilor posibilitatea de-a fi în contact cu familiile și prietenii oriunde s-ar afla. Motorola se așteaptă la o răspândire considerabilă a conceptului CPP (Calling Party Pays), care a fost lansat recent.

Piața telefoniei mobile

În continuare, domnul John Palle, vicepreședinte și director pentru zona central și est europeană, a analizat rapida evoluție a pieței de telefoane mobile. Astfel, de la începutul anilor '90, rata de penetrare a crescut considerabil în toate țările lumii. Spre exemplu, în Suedia aproximativ 36% din populația țării folosește telefoane mobile, în Germania rata acestora fiind de 10%. În România, Motorola oferă telefoane mobile digitale, incluzând aici și modelul StarTac.

În urma încheierii în 1997 a unui contract de 10 milioane dolari cu Mobilrom, Motorola va desfășura o rețea GSM în partea de nord a țării. Începând cu iunie 1997, locuitorii regiunilor rurale ale Transilvaniei, incluzând orașele Cluj și Brașov, pot comunica mult mai eficient – atât în ceea ce privește afacerile cât și în viața de zi cu zi. În continuare se urmărește și acoperirea regiunilor din Moldova.

O altă realizare de care Motorola este mândră o reprezintă adoptarea protocolului FLEX. FLEX este un protocol digital de mare viteză care asigură o mai mare capacitate rețelelor de paging. Motorola a început dezvoltarea acestui format digital revoluționar la începutul anilor '90. De la lansarea din 1995, el a devenit standardul de facto.

Din proiectele de viitor pe care Motorola le are în vedere pentru România a fost amintită introducerea sistemului de comunicații bidirecțional pe distanțe scurte – PMR 446 (Private Mobile Radio). Avantajul este că acest sistem nu necesită instalarea unei rețele. Trebuie doar să cumpărați o pereche de aparate radio și sunteți gata pentru comunicare. Pentru acest tip de servicii au fost alocate deja trei frecvențe naționale. Obiectivul următor îl constituie obținerea reglementărilor cu privire la utilizare și a taxelor care urmează a fi aplicate.

Următoarea generație a comunicațiilor bidirecționale este aproape. Lumea telecomunicațiilor evolueaz㠖 de la tehnologia analogică la cea digitală. În acest context, un alt proiect pe care Motorola îl are în vedere în România îl reprezintă implementarea standardului TETRA (Terrestrial Trunked Radio). TETRA permite comunicații mai performante – fără granițe – pentru companii private, publice. Primele produse TETRA au fost implementate pe piața europeană, primele proiecte fiind operabile în Germania, Anglia, Ungaria și țările scandinave.

Pentru a oferi oamenilor posibilitatea de-a comunica în zonele în care nu sunt disponibile suficiente linii telefonice, Motorola a planificat introducerea soluției buclei locale fără fir. Aceasta înseamnă că în viitor va fi posibilă realizarea unei conexiuni wireless folosind tehnologii digitale cum ar fi CDMA (Code Division Multiple Access).

În finalul prezentării domniei sale, domnul John Palle a remarcat multiplele oportunități pe care Motorola le are în România, subliniind că biroul din București va permite o focalizare a investiției în sectoarele cheie ale economiei. Motorola va urmări o conlucrare cu partenerii din România, pentru a asigura un transfer de tehnologie și cunoștințe care să permită părții românești să devină un element activ în economia globală.

La final

În încheiere a luat cuvântul domnul Gerald Lukomski, vicepreședinte de corporație și director pentru Europa, Orientul Mijlociu și Africa. Acesta a afirmat: „Deschiderea noului nostru birou reprezintă un pas important pentru compania noastră, conturând angajamentul nostru pentru piața românească ca și parte a strategiei noastre globale a investițiilor pe termen lung pe diferite piețe ale lumii. Din anii '90, Motorola a investit masiv în Europa Centrală și de Est, devenind un jucător activ în regiune.” După o analiză a trecutului firmei Motorola, în care au fost trecute în revistă principalele realizări tehnologice, majoritatea începând cu „pentru prima dată”, au fost împărtășite planurile de viitor, ideile, prognozele și viziunile companiei despre viitor. A fost amintită analiza făcută de Dataquest în care Motorola se clasează pe un merituos loc trei în ceea ce privește tehnologia semiconductorilor, amintindu-se că autostrada informațională va fi pavată cu siliciu. Un alt domeniu care a fost amintit și în care Motorola are o experiență de decenii îl reprezintă comunicațiile spațiale. Astfel, Motorola a creat o întreagă industrie de comunicații digitale fără fir – comunicații prin sateliți situați pe o orbită de joasă altitudine – Iridium, acesta fiind primul sistem global de comunicații prin sateliți. Iridium va permite utilizatorilor să realizeze o convorbire telefonică de oriunde din lume – din deșertul african, junglele din America de Sud sau de la cercul polar. Acest proiect se va materializa în curând. Începând cu luna mai 1997, au fost lansați pe orbită nu mai puțin de 50 de sateliți, până în prezent fiind efectuate testele pentru apeluri telefonice și mesaje paging. Începând cu toamna acestui an, când toți cei 66 de sateliți vor fi pe orbită, va fi lansat și serviciul comercial. În consorțiul Iridium, Motorola este unul din acționari, corporația asigurând și dezvoltarea tehnologiei de comunicații prin satelit, sateliții și restul echipamentului.

Iridium este însă doar începutul. Folosind experiența sa în comunicațiile digitale bidirecționale, Motorola lucrează în prezent la un nou concept de sateliți de comunicații: Celestri – o combinație de sateliți de orbită de joasă altitudine respectiv sateliți geostaționari, care va permite comunicații de bandă largă de oriunde din lume.

Adoptarea unor astfel de tehnologii de ultimă oră va permite țărilor ca România accesarea unor sisteme de comunicații globale – asigurând o rată crescută a evoluției și o menținere a competitivității.


BYTE România - mai 1998


(C) Copyright Computer Press Agora