Reglementările
din telecomunicații
Prezentare susținută de Dan Chirondojan
Secretar de Stat în Ministerul Comunicațiilor.
Prin intrarea în vigoare a Legii Telecomunicațiilor a fost creat
un cadru legal de desfășurare a activităților de telecomunicații pe
deplin compatibil cu cel din Uniunea Europeană. În acest context,
în anul 1997 a fost completat și întărit cadrul instituțional prevăzut
de această lege și anume:
reorganizarea Ministerului Comunicațiilor ca autoritate
de reglementare în domeniul telecomunicațiilor (HG nr. 129/1997).
transformarea Inspectoratului General al Radiocomunicațiilor
într-un organism specializat, Inspectoratul General Al Comunicațiilor,
pentru supravegherea și controlul respectării prevederilor legale
în domeniul poștelor și telecomunicațiilor (HG nr. 153/1997).
crearea unui organ consultativ, Consiliul Consultativ
de Telecomunicații (OM nr. 394/1996), al cărui Regulament de organizare
și funcționare a fost aprobat prin OM nr. 134/1997.
perfecționarea activității Comisiei superioare
de Radiocomunicații, organ consultativ pentru politica de administrare
a spectrului radioelectric.
înființarea Comitetului Consultativ pentru Comunicații
în folosul Sistemului Național de Apărare.
Perfecționarea cadrului reglementar și alinierea la măsurile comunitare
Una dintre primele măsuri luate de Ministerul Comunicațiilor în
1997 a fost reluarea negocierilor din cadrul Organizației Mondiale
de Comerț referitoare la comerțul multilateral cu servicii de telecomunicații.
România a propus una din cele maio bune oferte, fapt recunoscut de
partenerii de negocieri, ceea ce a dus la semnarea Protocolului nr.4
la Acordul General pentru Comerțul cu Servicii. Protocolul a fost
ratificat de Guvernul României prin Ordonanța nr. 1/1998, urmând să
fie supus aprobării Parlamentului în cursul acestui an. Practic, este
pentru prima dată când în privința liberalizării serviciilor de telecomunicații,
România își asumă un angajament ferm pe plan internațional, trecând
de la nivelul declarativ la nivelul instituționalizării efective prin
lege. Această lege aduce credibilitate, stabilitate și predictibilitate
sectorului de telecomunicații ca mediu de afaceri.
Structura actuală a legislației în sectorul de telecomunicații cuprinde:
Legea Telecomunicațiilor (74/1996) prin care se
asigură un cadru concurențial al activității de pe piața telecomunicațiilor
Acordul OMC/GATS (Ordonanța Guvernului nr. 1/1998)
privind liberalizarea telecomunicațiilor de bază, prin care se stabilește
un calendar de liberalizare similar cu cel existent în Uniunea Europeană,
precum și un set unitar de reguli de acces pe piața națională, compatibil
cu practica internațională.
Acordul European (Legea nr. 20/1993) prin care
s-a instituționalizat pregătirea României pentru aderarea la Uniunea
Europeană și în principal la cerințele comunitare.
Ca urmare a aplicării actelor normative sus-menționate, începând
cu 1 ianuarie 1998, în România există un regim concurențial pe piața
telecomunicațiilor, cu excepția liniilor închiriate și a telefoniei
publice vocale, pentru care s-a rezervat funcționarea în regim de
exclusivitate până la sfârșitul anului 2002.
Penru funcționarea efectivă a acestui cadru legislativ au fost necesare
măsuri de restructurare și de reglementare. În acest sens s-a accentuat
separarea funcțiilor de reglementare ale Ministerului Telecomunicațiilor
de activitatea de coordonare a unităților economice prin transformarea
R.A. Romtelecom în societate comercială (H.G. nr. 673/1997). De asemenea,
măsurile de reglementare adoptate de Ministerul Comunicațiilor în
perioada decembrie 1996 aprilie 1998 au fost destinate aplicării
legislației, extinderii regimului concurențial și alinierii la măsurile
comunitare specifice. Aceste măsuri au condus în principal la:
furnizarea serviciilor liberalizate pe rețele de
telecomunicații autorizate.
liberalizarea rețelelor de telecomunicații independente
și a furnizării de servicii pentru grupuri închise de utilizatori
(OM nr. 14/1998)
crearea unui cadru adecvat și transparent privind
autorizarea activităților de proiectare, instalare și întreținere
a rețelelor de telecomunicații, precum și de instalare, întreținere
și conectare a echipamentelor de telecomunicații (OM nr. 98/1998)
simplificarea procedurilor de autorizare pentru
operatorii paging (OM nr. 366/1977) și de rețele CATV (OM nr.315/1997),
precum și pentru stațiile de radiodifuziune și televiziune (OM nr.
309/1997)
eliberarea licențelor pentru regiile autonome Romtelecom
(OM nr. 261/1997) și Radiocomunicații (OM nr. 72/1998), precum și
reînnoirea licențelor pentru Telefonica România, GlobalOne și Logic
(OM nr.71/1998), în conformitate cu Legea Telecomunicațiilor.
Cooperarea internațională
România este membră a Uniunii Internaționale a Telecomunicațiilor,
a organizațiilor internaționale de telecomunicații prin satelit (Intelsat,
Eutelsat, Inmarsat) și a organizației europene de poștă și telecomunicații
CEPT )Conferința Europeană de Poștă și Telecomunicații). În toate
organizațiile inter-guvernamentale este în curs un proces de redefinire
a rolului statului în reglementarea activității economice, îndeosebi
pe linia menținerii obiectivelor sociale ale serviciilor publice.
În domeniul telecomunicațiilor, România a dobândit o anumită recunoaștere
internațională, fiind aleasă în consiliile de administrație ale Uniunii
Internaționale a Telecomunicațiilor, Intelsat și Eutelsat. A fost
totodată un factor activ în finalizarea negocierilor privind liberalizarea
telecomunicațiilor de bază din cadrul Organizației Mondiale de Comerț.
Pe plan european, s-a participat la procesul de armonizare a reglementărilor
din domeniu, în cadrul comitetelor de specialitate telecomunicații
și radiocomunicații ale CEPT. În intervalul 2-5 decembrie 1997, România
a organizat, sub egida CEPT cea de-a 21-a reuniune a Comitetului European
de Radio.
|