Prima oară cînd am mers cu mași na prin Cambridge nu
am fost impresionat de acel orășel liniș tit, împărțit în două de un
rîu. Cerul era acoperit, se apropia prima ninsoa re. Bine, măcar, ca
vremea nu era umedă. Nu mi-au displăcut străduțele și nici casele tipice
începutului de secol nu erau înghesuite și fiecare avea personalitatea
sa lucruri rare în ziua de azi. Nu am avut timp să ne oprim la o cafea,
deși mi-ar fi plăcut. Mergînd pe Main Street, am ajuns la intersecția
London. Acolo am cotit-o spre Madison. Stai puțin
Cambridge, London
și abia apoi Madison? Nu vă grăbiți să răsfoiți hărțile era vorba
de Cambridge Wisconsin...
De cîțiva ani, Cambridge Wisconsin găzduiește, în fiecare vară, un
festival de olărit. Mulți artizani, din toată țara, vin aici să-și expună
lucrările. Festivalul se desfă șoară în parcul orașului, aproape de
rîu și toți locuitorii 900 de suflete participă la manifestare.
Strada principală devine foarte aglomerată, iar ma gazinele, în ciuda
temperaturilor ridicate, nu își mai fac probleme în legătură cu aerul
condiționat oricum ușile se închid și se deschid tot timpul. În Piața
centrală, unde se află Primăria și Poșta, se înalță două monumente
cel dedicat celor care au luptat în Războiul Civil și cel care amintește
de cetățenii din Cambridge care au luptat în toate războaiele purtate
de Statele Unite.
Nu pot să îmi dau seama care ar fi viața economică din Cambridge atunci
cînd festivalul se încheie. În oraș există vreo două duzini de magazine,
dintre care majoritatea vînd antichități sau vase de lut
Am vizitat
un magazin al cărui proprietar era danez prima sau a doua generație.
Tipul vindea mai ales lucruri de import ciocolată europeană, vinuri
ieftine, tot felul de lucruri cadouri
Unele erau foarte ieftine, altele
păreau să compenseze, prin costuri ceva mai ridicate. Am avut chiar
surpriza plăcută de a găsi și niște pulovere norvegiene, la prețuri
foarte scăzute.
Vis-a-vis de acest magazin, era un anticariat, pe care nu am pierdut
ocazia să-l vizi tăm. Desigur, nu trebuie să vă imaginați că un anticariat
american seamănă cu unul european în America istorie înseamnă ce
se petrecea acum o sută de ani, iar istorie veche ceea ce se petrecea
prin 1700
Inima a început să-mi bată cu putere, zărind printre vechituri
un Kodak pe 8 mm. Nu avea mai mult de 40 de ani, dar, pentru cei de
azi, reprezintă o adevărată antichitate
Brusc, am fost năpădit de amintiri
Aveam 15 ani cînd mi-am cumpărat primul Kodak pe 8 mm. Îmi petreceam
vacanța de vară în Wisconsin, la ferma bunicilor dinspre tată. Părinții
mei mă lăsaseră acolo, în timp ce ei își petreceau concediul în altă
parte. Cred că vă închipuiți că nu eram deloc fericit nu aveam acolo
nici un prieten și nici genul meu de distracție nu coincidea cu cel
al oamenilor de pe acolo.
Îmi exprimam insatisfacția în gura mare, iar tatăl meu, pentru a mă
mai potoli, mi-a cumpărat un aparat de filmat, cadou cică. Era un cadou
tipic scoțian, mie îmi luase jucărioara, iar el, cu aceeași ocazie,
își cumpărase un aparat foarte scump pe 35 mm
Trebuie să recunosc că
îmi dădea bani suficienți pentru developarea filmelor, deoarece hobby-ul
de a filma îl aveam de ceva vreme. Nu mai țin minte exact cîte filme
am făcut în vara aceea, dar știu că părinții mei au plătit scump faptul
de a mă fi exilat acolo
Iată, însă, că după ce am developat filmele,
mi-am dat seama că îmi trebuia un proiector, pentru a vedea bine ce
anume realizasem. După ce am căpătat proiectorul, mi-am dat seama că
din cele patru ore de peliculă filmată, doar vreo zece minute meritau
păstrate. Acum îmi trebuia un echipament de montaj. Am găsit ceva, foarte
primitiv, dar mi-am făcut treaba cu el. Bunicul meu se distra foarte
tare, bunică-mea mai puțin, deoarece trebuia să adune de peste tot bucățele
de celuloid. Era însă o femeie de treabă și nu zicea nimic, chit că
nu înțelegea de ce îmi pierdeam timpul cu filme, cînd erau atîtea de
făcut la fermă
Vacanța s-a terminat, iar eu am revenit la școală, în străinătate,
luînd cu mine și aparatul de filmat. În Franța, însă, filmul era mai
scump decît acasă, ca să nu mai vorbim că, acolo, chiar și pentru un
băiat de 15 ani, erau lucruri mult mai interesante de făcut decît filmele
Nu mai știu ce s-a ales de aparatul meu de filmat; probabil că se află
pe undeva, în pod. Nu m-am mai atins de el de atunci. Evident, tatăl
meu m-a tot bătut la cap că am folosit doar o vară un aparat atît de
scump
Întotdeauna am avut un cameră de luat vederi fixă; în liceu cochetasem
cu ideea de a-mi face o meserie din așa ceva, dar, cum tatăl meu s-a
uitat urît la mine atunci cînd i-am spus acest lucru, a trebuit să abandonez
ideea. Mi-a spus că nu avea de gînd să-mi plătească peliculele, înainte
ca eu să fi avut o diplomă pe baza căreia să cîștig bani. Apoi anii
au trecut, iar eu nu m-am mai gîndit niciodată la făcut filme. Chiar
niciodată? Atunci cînd camerele video au apărut pe piață, mă gîndi sem
că ar fi fost cazul să cumpăr una și să recuperez timpul pierdut. La
început, prețu ri le erau foarte mari, nu exista un standard, iar echipamentul
de montare avea prețuri astronomice. Doar profesioniștii își putea permitea
așa ceva, ca hobby era total exclus. În plus, chiar dacă aș fi avut
banii necesari, erau atîtea standarde, încît mă năuceau complet pe mine,
care aveam cunoștințe de simplu amator. Și totuși, gîndul nu-mi dădea
pace
După ce mi-am cumpărat prima cameră video Sony, cu bandă de 8
mm, am început să caut un aparat pentru editare video. E adevărat, camera
avea cîteva funcții încorporate, dar, să fim serioși
Prima masă de
montaj pe care am cumpărat-o putea stoca 100 de secvențe simultan. Era
fabricată de Azden, un producător german, cunoscut, mai ales, pentru
comercializarea instalațiilor de sunet. Ei bine, cine nu știe ce înseamnă
să te chinuiești, ar trebui să încerce să lucreze cu aparatul produs
de Azden. Nu îți trebuia mare lucru: o cameră video, bandă și multă
răbdare
Nu puteai face decît tăieturi secvențiale. Aparatul nu derula
decît într-un singur sens înainte. Dar, atunci cînd treci de la focul
de tabără la arzătorul cu kerosen, ți se pare că este un mare progres
Într-o zi, am primit un prospect de la o companie canadiană Gold
Disk. Nu știu dacă mai există în ziua de azi. Pe vremuri, realizau un
produs similar lui Corel Draw care, permiteți-mi s-o spun, nu era rău
deloc. I-am sunat și am aflat că sediul lor era pe aceeași stradă cu
Corel. Programul lor de grafică nu era prea vîndut, dar pe mine nu asta
mă interesa, ci o aplicație numită Video Director. De fapt, Video Director
era o combinație de hardware și software, care permitea editarea secvențelor
video la un preț foarte rezonabil: 199 de dolari. Aveai nevoie de un
computer, de o cameră video, de un video recorder și de un TV. Aplicația
controla camera și recorder-ul; pe ecranul computerului aveai butoanele
de control video, cu ajutorul cărora puteai dirija secvențele care apăreau
pe ecranul televizorului. Aplicația avea trei ferestre: una de control
al sursei, alta de control al înregistrării și una de editare. Cu mouse-ul,
dădeai banda înainte și înapoi, marcai clipuri, tăiai secvențe și creai
o listă de decizii (decision list). Partea cea mai bună era că
Video Director nu mai cerea ca scenele să fie secvențiale. Prima tăiere
putea fi localizată oriunde pe bandă. Aplicația derula banda exact pînă
în punctul dorit, apoi putea să o monteze după preferințe. Din păcate,
la acea vreme, Video Director nu oferea efecte speciale sau facilități
de sunet, dar era grozav în alcătuirea unei suite de secvențe video.
Principiul era simplu. Conexiunea dintre elemente era realizată printr-un
cablu în Y. Un capăt al bifurcației intra în portul serial al computerului,
celălalt în camera video; extremitatea singulară se conecta la video
recorder, prin intermediul unui dispozitiv cu infraroșii. Mergea bine,
dacă ținem seama de faptul că nu era ceva de mare precizie și că, de
obicei, este foarte greu să obții rezultate profesionale cu aparate
destinate publicului larg. Și totuși
Video Director putea rula întreaga
casetă și se putea opri la punctul dorit, cu o precizie de trei cadre.
Poate că, pentru un profesionist, acești parametri nu sînt accep tabili,
dar pentru filmele casnice sînt mai mult decît suficienți. La alcătuirea
listei de decizii, editorul determina lungimea clipu rilor și ordinea
lor, apoi aplicația realiza montajul, fără a mai fi necesară intervenția
umană, ci doar o casetă goală în video recorder. Programul aducea sursa
la adresa de editare, pornea video recorder-ul, apoi sursa, avînd permanent
controlul cadrelor necesare; după ce se realiza transferul, recorder-ul
era pus pe pause, apoi se trecea la următorul clip. Am realizat chiar
și unele efecte speciale, ca de pildă repetarea aceleiași scene de trei-patru
ori. Mă uitam, fascinat, cum programul oprea și pornea recorder-ul,
apoi dădea banda înainte și înapoi și trimitea semnalul către aparatul
video
Poate că mă considerați maniac, dar, întotdeauna am fost încîntat
de astfel de minuni ale tehnicii
Un aparat ieftin de mixaj sonor m-a ajutat să adaug o coloană sonoră
și voce, deși calitatea nu era cea mai bună; asta era, Video Director
nu se lăudase că ar fi putut face și așa ceva
Oricum, chiar și cu aceste
lipsuri, era în avans pentru vremurile sale
Pe la începutul anului trecut, am primit un prospect de la o companie,
Pinnacle System, prin care mă înștiințau că achizi ționaseră produsul
de la Gold Disk și că urmau să scoată o nouă versiune, denumită Studio
200 un Video Director cu cîteva posibilități suplimentare. Prețul
promoțional era de 189 dolari; foarte entuziasmat, am trimis banii pe
loc. Nu pot să vă spun care erau acele posibilități suplimentare, deoarece,
după ce l-am primit, nu am avut prilejul de a-l folosi. Singurul lucru
nou pe care l-am observat era că, acum, conectarea se realiza prin portul
paralel și că, evident, acum nu mai primeam dischete, ci un CD. Acum
două săptămîni, am pri mit un nou anunț de la Pinnacle System, despre
o nouă versiune, Studio 400, cu preț de upgrade de doar 89 de dolari.
I-am sunat pe cei de la Pinnacle System să-i întreb dacă le pot returna
produsul nefolosit. Nu puteam. Așa că am comandat noua versiune și,
cu două zile în urmă, am primit un nou CD și un manual.
Nu știu dacă profesioniștii TV vor folosi Studio 400, dar pot să vă
spun că acum, pentru 499 de dolari, oricine poate achizi ționa un program
de editare foarte serios.
De un timp destul de îndelungat, la Hollywood montajele TV se fac
pe echipamente Apple, care rulează Avid, standar dul editării non-lineare.
Microsoft a încercat să pătrundă în acest domeniu cu NT, dar nu a avut
succes. Singura problemă cu compute rele dedicate Avid este prețul lor
ridicat; 100.000 de dolari pentru un asemenea aparat nu ar fi un preț
neobișnuit. Pentru profesioniști, fiecare cent este bine investit; amatori
ca mine nici nu pot visa la un asemenea aparat.
Făcînd o digresiune, trebuie să spun că, acum cîteva zile, am citit
un comunicat de presă prin care Microsoft vînduse lui Avid compania
sa subsidiară, care se ocupa de aplicații video. Straniu! de obicei
Microsoft încearcă să penetreze în toate domeniile, nu să se retragă
din vreunul
Ce bine ar fi ca acesta să fie semnul unei noi strategii
a corporației din Redmond
Vise, deh...
Pinnacle, cu ultima sa versiune Studio 400 a realizat ceva nemaiîntîlnit
pînă acum: un hibrid de editare video digitală și analogică, la un preț
foarte accesibil, dedicat pieței de larg consum. Acum pot capta secvența
video pe disc, o pot edita non-linear, apoi programul asamblează bucățile
mele în produsul final. Nu mai am nevoie de un monitor TV. Sistemele
tradiționale de tip Avid captează secvențele video pe discuri hard scumpe,
SCSI, cu design special, care nu permite pierderea cadrelor, fenomen
frecvent la discurile obișnuite, oricît de rapide ar fi acestea. După
editare, produsul final este trimis la post-producție, deoarece calitatea
materialului înregistrat pe bandă nu este suficient de ridicată pentru
a fi televizată.
Ideea acestei editări non-lineare mă preocupă de ceva timp. Nu am
amintit că, atunci cînd Intel a scos prima sa placă de captură video,
acum șase ani, am cumpărat și eu una. Se numea Intel Smart Video Recorder.
Placa era produsă pentru IBM, care, la acea vreme, încerca să intre
pe piața editării video asistate de computer. Ultimedia, un produs
OS/2, era o aplicație foarte bună, cu un viitor promițător. La fel ca
și celelalte produse IBM, depășea net Video for Windows de la Microsoft,
dar, la fel ca și celelalte produse, a dispărut fără urmă. Una dintre
cauzele dispariției a fost costul ridicat. În timp ce IBM cerea bani
pentru Ultimedia, Video for Windows venea cu majoritatea programelor
sau jocurilor care aveau animație. Da, Ultimedia avea posibilitatea
de a face editare video non-lineară și mixaj de sunet, dar, pe vremea
aceea, marea masă a publicului nu se sinchisea de aceste facilități
Este firesc, prin urmare, că Intel a încetat destul de repede să mai
producă placa respectivă.
Trăsătura cea mai interesantă a plăcii era algoritmul de compresie,
Indeo, capabil să înregistreze o cantitate mare de cadre video într-un
spațiu redus. 10 minute de film în doar 10 megabytes era o realizare
pentru acele vremuri. Mi-am cumpărat un disc mai mare și am început
să fac experimente cu Indeo. Mergea foarte bine sub OS/2. ATI avea un
program de editare non-lineară, care venea odată cu placa și care oferea
și cîteva efecte speciale. M-am distrat cîtva timp, editîndu-mi filmele
pe computer; nu am putut, însă, să imprim pe bandă rezultatul modificărilor
mele; pe vremea aceea nu existau aparate al căror preț să fie de cîteva
sute de dolari, adică atît cît mi-ar fi permis bugetul meu. Prețurile
însă scădeau, iar eu mi-am zis să aștept
În tot acest răstimp, am lucrat
cu Video Director
Studio 400 folosește Indeo ca algoritm de compresie. O oră de secvențe
video necesită 150 megabytes. Dacă ne gîndim că avem și coloana sonoră,
poate că nu mai pare chiar atît de mult. Imaginea care se vede pe monitor
nu este grozavă; numai datele esențiale au fost înregistrate pe disc;
doar un cadru din două este înregistrat pe disc. Acest lucru este însă
compensat atunci cînd se trimite înregistrarea către banda magnetică,
cu o viteză de 30 de cadre pe secundă. Ideea era să obții imagini de
calitate pe bandă, nu pe monitor. Pe monitorul unui laptop imaginea
este deplorabilă, dar suficientă pentru a vedea ce anume fac. Dacă folosesc
un monitor normal sau un monitor de laptop cu matrice activă, imaginea
se va îmbunătăți spectaculos iar eu voi beneficia de avantajul de a
putea edita secvențe video oriunde m-aș afla. Deoarece, oriunde m-aș
afla, am cu mine laptop-ul și o cameră portabilă.
Studio 400 îmi oferă trei posibilități fundamentale: captura unei
secvențe video, editarea sa și crearea unei înregistrări magnetice.
În capture mode, ecranul este împărțit în patru zone. Albumul, cu
thumbnails care indică primul cadru al fiecărei scene, este localizat
în partea din stînga sus. Player-ul, care arată ca un monitor pe care
se văd imaginile capturate, este în dreapta sus. Sursa semnalului video,
care este reprezentată de imaginea unei camere cu butoanele de control,
ocupă partea din stînga jos. În fine, în dreapta jos este o diagramă
a discului, numită diskometer, cu două contoare, care arată spațiul
liber și cel consumat de o secvență video.
După ce a fost realizată captura video, trebuie ca fișierul rezultat
să capete un nume, apoi se poate trece la etapa următoare editarea.
Aici dăm iar de patru zone: albumul, player-ul, fereastra filmului propriu-zis
și cea cu informații tehnice și cronolo gice despre înregistrare. În
acest fel, Pinnacle Systems a reușit să transforme arta editării unei
secvențe video, dintr-o aventură, într-o joacă de copii. Bineînțeles,
vorbesc din punctul de vedere al amatorului și nu al profesionistului.
Un avantaj important este și acela că Studio 400 detectează începutul
și sfîrșitul unui clip; probabil că acest lucru se datorează semnalelor
pe care le trimite camera, atunci cînd detectează lipsa continuității
cadrelor. Această facilitate este foarte importantă și te ajută enorm
în procesul de editare. Montajul este atît o artă, cît și o chestiune
de tehnică. Unii detestă montajul, pe care nu-l consideră act artistic,
ci doar ceva mecanic. Și totuși
ordinea în care se înregistrează scenele
care alcătuiesc un film nu este cea din produsul final; scena de debut
poate fi filmată ultima. O scenă poate fi filmată de mai multe ori,
pînă cînd regizorul o găsește satisfăcătoare. Nu prea îmi place să admit
acest lucru, dar trebuie să recunosc că adevărata vedetă a unui film
nu este vreun actor, oricît de talentat ar fi, ci regizorul, care trebuie
să aibă tot filmul în minte, cu mult înainte ca vreo scenă să se realizeze
fizic.
Editarea este extrem de simplă. Totul se realizează cu mouse-ul. Din
album, tragi un clip peste scala cronologică, unde vor apărea primul
cadru și o zonă umbrită, care arată lungimea clipului. Apoi apeși un
buton și alegi change clip properties. Aici poți modifica toate elementele
conținute în clipul respectiv. Întregul proces este în timp real. După
terminarea editării, un alt clic te aduce înapoi la album.
În partea stîngă, albumul are patru zone. Una pentru clipuri, alta
pentru overlays, alta pentru tranziții, iar ultima pentru coloana
sonoră. Sistemul oferă și multă flexibilitate în crearea tranzițiilor
între clipuri. Acum două seri am editat o secvență în care fiica mea
explora o peșteră. Am fost uimit de cîte posibilități aveam. Pentru
cei care apreciază mai mult efectele speciale decît conți nutul, Studio
400 este o adevărată mină de aur. Poți captura secvențe de la orice
cameră digitală, poți importa imagini, desene din Corel, Adobe sau AVI-uri
din AutoDesk Animator sau poți prelua sunete de pe orice înregistrare
magnetică. Asta dacă nu luăm în considerare colecția care vine pe CD-ul
producătorului
Aș putea vorbi ore întregi de acest program, dar nu vreau să plictisesc
prea mult cititorul.
Trebuie, însă, să spun că am făcut această editare pe notebook, stînd
în pat și uitîndu-mă la un film, la TV. Apoi am început un nou proiect.
Am trasat linia cronologică; după ce toate clipurile vor fi la locul
lor, voi crea lista de decizii, tranzițiile și titlurile. Le voi realiza
în Photoshop, pe care îl am pe același computer. Și, cu siguranță, voi
mai adăuga și cîteva imagini statice din colecția mea. Nu cred că mă
voi ocupa și de sunet, deoarece ard de nerăbdare să văd cum va ieși
pe caseta video. Nu am setat aparatul pentru așa ceva, dar nu cred că
va fi prea dificil s-o fac. Pînă acum nu era decît o simplă conec tare
fizică și nu văd de ce să se fi schimbat.
Trebuie să recunosc că mai încercasem programe de editare video. Am
vorbit, deja, de ATI, dar nu și de Adobe Premiere, care este programul
cel mai răspîndit pentru editare non-lineară. Aplicația trece în domeniul
profesional, dacă beneficiezi și de peri ferice adecvate. Eu o cumpărasem
în timpul unei promoții, cu doar 99 de dolari; nu cred că aș fi cumpărat-o
la prețul obișnuit. Programul este foarte bun, dar, pentru a transfera
produsul final pe bandă magneti că, ai nevoie de niște periferice specializate
foarte costisitoare, deci nu rezolvasem ni mic
Am folosit programul
cîtva timp și am învățat multe lucruri despre tehnicile de editare și
efectele speciale, oferite în număr într-adevăr impresionant.
Studio 400 nu se poate compara cu Adobe în acest domeniu, dar poate
realiza foarte bine titluri, de exemplu. Acestea sînt, totuși, staționare,
nu pot fi animate. Dar acest lucru pare suficient, dacă ne reamintim
că, acum cîțiva ani, pentru același lucru ne trebuia un periferic specializat.
Poți edita și coloana sonoră; chiar dacă nu este stereo multi-canal,
ca la Adobe, este totuși stereo, la rate de 44 kHz, ceea ce înseamnă
totuși un nivel profesional. În plus, coloana sonoră poate fi realizată
pe computer și atașată secvenței video, indiferent de coloana sonoră
originală a înregistrării.
În fine, după cîteva ore de editare am setat video recorder-ul și
am privit cum se transferă pe bandă produsul meu final, cu o durată
de 20 de minute. Mai întîi, programul a trecut video recorder-ul în
recording mode/pause. Apoi a recalibrat sursa, camera Sony, derulînd
banda la începutul casetei. Deoarece acest proces a durat mai mult de
cinci minute, limita de timp pentru care recorder-ul putea fi în pause,
programul a fost nevoit să reseteze aparatul încă o dată, atunci cînd
a fost gata să transfere prima scenă. În continuare, totul a decurs
așa cum mă așteptam, iar acuratețea procesului a fost uimitoare. Coloana
sonoră modificată a ieșit perfect, iar înre gistrarea impecabilă, fără
vreun defect sau vreo ezitare.
A fost o experiență plăcută. Desigur, nu a fost deloc ușor să editezi
materialul brut, să iei decizii corecte, dar, așa cum am spus, montajul
unui film nu este o joacă. Cine are altă părere, nu are decît să încerce
să încropească un filmuleț de zece minute. Un filmuleț de zece minute
la care să te și poți uita, voiam să spun
Pentru acest articol, am încercat să aflu cîteva date despre Pinnacle
System, dar nu am găsit mare lucru. Tot ce am putu afla este informația
că sînt o fili ală a unei companii europene. În Europa, compania mamă
se numește Miró și este unul din liderii locali în domeniul prelucrării
video. Produc și periferice video high-end iar profesioniștii sînt foarte
familiari cu produsele lor. Păcat că nu am putut afla mai mult, deoarece
Studio 400 este o aplicație excelentă, care poate produce delicii celor
care se chinuiau să producă secvențe video la care să te poți uita
În final, să menționez că programul nu rulează sub NT 4.0. Am încercat
să-l instalez pe un computer și mi-a apărut un mesaj referitor la un
DLL pe care nu îl găsea. Am apela la suportul tehnic. Nu merge sub NT,
mi-a spus tehnicianul. Da, am zis eu, dar 95 și 98 sînt pe punctul de
a ieși definitiv din scenă, în timp ce viitorul pare a fi dedicat NT.
Așa o fi, a răspuns tehnicianul, dar majoritatea utilizatorilor nu folosesc
NT, deci noi nu asigurăm suport tehnic. Windows 95 și 98 se configurează
mult mai ușor și consumatorul se simte mai bine în aceste medii. Da,
dar Microsoft a luat decizia de a trece totul pe NT, am zis eu. Treaba
lor, mi-a spus tehnicianul, noi nu avem de-a face cu NT și cu asta basta