Infrastructuri naționale
Alternative pentru comunicații voce/date/imagini comparație
internațională.
UMTS (european) este un frame-work pentru realizarea sistemelor
de comunicații mobile din generația 3 și serviciile oferite de acestea
în secolul 21. Generația 3 reprezintă evoluția firească a primelor două
generații de tehnologii / servicii / aplicații către o soluție universală,
bazată pe un standard global. UMTS este un sistem digital mobil multi-funcțional,
multi-service și cu aplicații multiple, care asigură comunicații la
o rată de 2MBit/s, la nivelul întregului glob și care înglobează facilitățile
tuturor tehnologiilor terestre și satelitare: sateliți, celular, telefonia
clasică, ATM/ISDN/SDH, cordless, rural, local loop, trunking, paging,
radio clasic, multimedia interactiv - CATV, rețele de calculatoare (wireless/cablate),
Internet. UMTS trebuie perceput ca o prelungire a tehnologiilor ce astăzi
funcționează de sine stătător; el implementându-se pe structura acestora
până în 2002.
Tehnologiile menționate pot fi implementate în cele 11 infrastructuri naționale alternative ce pot fi construite ca viabili competitori ai infrastructurii Romtelecom: 4 operatori din cadrul Ministerului Transporturilor (SNCFR, AND, N. Maritime, N Aeriene); 3 operatori ai regiilor autonome de resurse naturale (SN Petrom/Romgaz, Renel, RA Ape); 4 operatori speciali (MapN, MI, STS, SRI).
Acestor 11 menționate, li se adaugă în tabloul general al telecomunicațiilor din România 4 organisme din sistema de comunicații: Ministerul Comunicațiilor, Romtelecom, RA Radiocomunicații, RA Poșta Română, IGC.
SNCFR, AND, N. Maritime, N. Aeriene
Pe plan intern:
Conceptul european de infrastructuri, aplicat și în România.
În 1994 a fost început programul de reabilitare a drumurilor naționale,
cu toate că în acel an, la Creta, România nu a fost inclusă în principalele
coridoare europene. La conferința europeană a miniștrilor transporturilor
din 1997, de la Helsinki, România a schimbat această decizie, convingând
că poziția sa geografică este optimă pentru preluarea coridorului de
transport european nr. IV, care traversează Europa de la vest la est
și face legătura cu Marea Neagră: Curtici Arad Deva Teiuș Sighișoara
Brașov București Constanța). Astfel vor crește finanțările externe
pentru modernizarea drumurilor, începându-se cu autostrada București
Pitești și București Constanța. România este implicată în coridoarele
4,7,9.
Forumul economic Franco Român 98 a dezbătut în ultima zi tematica
România la răscruce, analizând argumentele pe care se bazează realizarea
coridorului Asia Centrală - Europa, prin România: existența canalului
Dunăre - Marea Neagră, dotări complexe ale Portului Constanța, rețeaua
de oleoconducte deja existente etc. Idem în Canada, USA, Viena, APCEMN,
Crans Montana etc.
Ministerul Transporturilor a semnat două contracte cu DET Norske Veritas
Norvegia șI Lloyds Register of Shipping Anglia pentru a efectua
un audit de evaluare a sistemelor de management al siguranței pentru
companiile de navigație maritime și navale sub pavilion român. Contractele
menționate completează seria începută cu Germanischer Lloyd Germania
(5.06.98), cu Bureau Veritas Franța (16.03.98) și cu Ferriby Marine
Anglia (27.03.98).
Iptana SA și CCCF SA, societăți de mare tradiție în domeniul proiectării
și execuției lucrărilor de construcții, sunt folosite în proiectele
de infrastructuri. Iptana SA împlinește 45 de ani de activitate și a
devenit societatea cea mai importantă în domeniul studiilor privind
infrastructurile transporturilor rutiere, navale și maritime din România.
CCCF SA s-a specializat în lucrări de cale ferată, drumuri și poduri,
construcții hidrotehnice, construcții metalice, metrou, câștigând Trofeul
Calității din 1994.
La Frankfurt pe Main a fost deschisă prima reprezentanță SNCFR în
străinătate, care are drept scop promovarea imaginii SNCFR și creșterea
volumului de marfă pentru transportul feroviar. Biroul va urmări realizarea
unor legături operative cu administrațiile de cale ferată din Germania,
precum și furnizarea de informații privind prestațiile SNCFR, regimul
zonelor libere, târgurile internaționale din domeniu.
Proiecte de comunicații / informatică:
Proiecte creditate pentru Ministerul Transporturilor: 450.000 $ -
modernizare Aeroport Otopeni, 257.000 $ sistem computeri zat de emitere
bilete, 128.000 $ - mo der- nizarea punctelor de frontieră, 450.000
$ - modernizarea portului Constanța.
Portul Constanța dispune de cel mai complex sistem de comunicații
digitale, constând în centrale telefonice Ericsson de 3.000 de linii,
fibră optică, radiorelee și sistemul trunking EDACS.
3500 km rețea de telecomunicații pe fibră optică, proiect bazat pe
260.500 $, finanțare SUA / Agenția de Comerț și Dezvoltare, finanțare
nerambursabilă
Ericsson a realizat în colaborare cu SNCFR instalarea unor sisteme
de transmisiuni SDH și PDH pe fibră optică pe ruta București - Ploiești,
precum și un sistem de transmisiuni de date X.25.
S-a terminat instalarea rețelei SDH pe fibră optică în Moldova și
sudul țării (1800 km), realizându-se cablarea prin traversarea Dunării
pe sub apă, la Galați și Călărași.
Proiecte pentru infrastructuri în transporturi.
Firme recunoscute în domeniu, arată necesitatea realizării
unor sisteme de comunicații voce/date/imagini, cu noduri de acces în
backbone-ul public:
SNCFR și firma Dietrich Ferroviaire din Franța au semnat un contract
în valoare de 57 mil USD pentru modernizarea unor vagoane CFR, care
vor fi apte să circule cu viteze de 160 Km/h, lucru ce va fi posibil
peste 2 ani, când se vor moderniza și terasamentul căii ferate. La licitație
au participat firmele ABB Daimler Benz Transportation Anglia, Recon
Germania, Renfe și Tecnicas Modulares e Industrailes Spania. Locomotivele
vor fi modernizate de General Motors și Siemens.
SNCFR și Siemens AG au semnat un contract în valoare de 21 mil USD
pentru modernizarea a 24 de locomotive electrice de 5.100 KW, proiect
finanțat de BERD și care va fi definitivat în 2000.
Este prevăzută o investiție de 90 mil USD (72 mil USD pentru infrastructură
și 22 mil USD pentru parcul de trenuri electrice) pentru realizarea
primei linii pilot de metrou ușor din București. Linia se va axa pe
traseul tramvaiului 41, unind la o viteză dublă de transport cartiere
ca Alexandria, Tudor Vladimirescu, Dr Taberei, Militari, Crângași, 1
Mai, Aeroport Băneasa.
Dunărea este luată în calcul pentru coridorul european Marea Neagră
- Dunăre canal Rhin/Main Marea Nordului. Puncte strategice în România:
Brăila/Galați, Constanța, Oltenița, Giurgiu, Turnu Severin.
Aeroporturi internaționale anexă separată.
Pe plan internațional:
UE: Comisia Europeană a pus la punct un plan de modernizare
a drumurilor, căilor ferate, aeroporturilor și porturilor din țările
est-europene, al cărui cost de 110 miliarde USD să fie suportat
în cea mai mare parte de statele respective, care vor fi obligate să
cheltuiască 1.5% din PIB din prezent până în 2015. Planul cuprinde 18.000
km de drumuri, 20.000 km de căi ferate, 38 de aeroporturi și 27 de porturi
maritime și fluviale. Țările vizate sunt: România, Bulgaria, Cehia,
Slovenia, Estonia, Lituania, Letonia, Slovacia. Până acum UE a furnizat
acestor țări 2.2 mili arde USD, iar în perioada 1998 2000, ajutorul
va fi de 500 de mil ECU pe an.
Ungaria: Pe baza unui studiu elaborat la inițiativa Centrului
European pentru Studii Politice, Ungaria va aloca 13 miliarde ECU pentru
dezvoltarea drumurilor naționale și a căilor ferate.
Germania: Compania Deutsche Bahn (40.000 km de cale ferată)
deține 50.2 % din Mannesmann Arcor, un new entry pe piața germană
de telecomunicații alături de Viag si o.te.lo.
Franța: France Telecom Mobiles are în proiect oferirea serviciilor
specifice GSM pentru călătorii din trenurile Intercity TGV, care circula
cu viteze de 300 km/h pe ruta Paris Lyon. Pentru acoperirea radio
a distantei de 433km , FTM a instalat stații de bază de o senzitivitate
ridicată, capabile să preia semnalul celulelor la 30 de secunde.
Franța: Compania de căi ferate din Paris folosește de 1 an
sistemul Tetrapol realizat de Matra Communications of France, iar acum
este implicată într-o licitație pentru construirea unei rețele publice
Tetra.
Franța: Sunt aprobate 32 de licențe PAMR (Private Access Mobile
Radio), însă doar 3 operatori s-au impus prin servicii și acoperire:
Sogera / France Telecom, Bouygues, Regiocom.
Anglia: Agenția guvernamentala DVLA (Driver and Vehicle Licensing
Agency) folosește rețeaua mobilă a companiei RAM, prin care, în câteva
secunde, se poate afla daca un autovehicul este înregistrat sau nu,
dacă are plătite la zi taxele pentru circulația pe autostrăzi, când
a fost făcută ultima revizie tehnică, care sunt antecedentele conducătorului
auto etc. Pierderile din neplata taxelor de înregistrare și de drum
au fost evaluate la 175 mil GBP, din care s-au recuperat (în perioada
august 1997 martie 1998) 4.4 mil GBP prin descoperirea a 2000 de mașini
neînregistrate.
Suedia: Operatorul Telia a format o alianță cu compania Thoreb
(deținătoarea controlului asupra transportului public in Suedia), alianță
în care deține 51 %. Telia a investit 24 mil coroane suedeze pentru
modernizarea rețelei sale mobile pentru a urmări si localiza tramvaiele
și autobuzele. Informații privind acestea sunt disponibile publicului
în timp real, putând fi vizualizate pe ecranul telefonului celular GSM
sau pagerului Ermes.
Finlanda: Un exemplu fun - Telecom Finland a inițiat un
proiect pilot privind comerțul electronic via GSM. A fost implementat
un circuit special care permite posesorilor de autovehicule să-și spele
mașina formând un cod dedicat de la telefonul lor mobil (co dul respectiv
permite identificarea abonatu lui pentru plata serviciului, precum si
se lec ta rea modului de spălare dorit). Costul con vorbirii acoperă
costul serviciului. Aceasta noutate a dus si la ideea unei apropieri
între industria băuturilor răcoritoare și operatorii din comunicații,
permițând cumpărarea de sucuri de la tonomate cu telefonul celular,
suma trecându-se pe factura abonatului.
|