Siemens - o incursiune
în secolul 21

o societate bazată pe informații

Una dintre caracteristicile esențiale ale unei societăți bazate pe informații este reducerea la zero a costurilor marginale pentru produce rea și transportarea informației digi tale. Consecințele sunt departe de-a fi estimate. Capitalul și aptitudinile manuale nu vor mai fi o condiție primordială pentru succesul economic sau pentru oferirea unor valori adăugate. Informația va fi resursa cea mai prețioasă, însă beneficiul economic nu va rezulta din simpla posesia a ei. Beneficiile au să apară doar în acele organizații care vor știi cum să folosească informația și să o partajeze în rândul angajaților. Relațiile complexe care au să apară vor fi departe de a fi confortabile. Însă acele companii care le vor evita nu vor supraviețui. Dacă în trecut accesul local la resurse și optimizarea locală erau suficiente, în prezent se pune problema câștigării controlului asupra relațiilor globale.

organizații rețea

Dacă cu ajutorul tehnologiei informației, o formă de organizare multidimensională poate oferi fiecărui angajat un acces neîngrădit la întreaga bază de cunoștințe a companiei și dacă în același timp responsabilitatea va fi împărțită angajaților, atunci vom avea o organizație rețea care întrunește cerințele unei economii bazate pe informații.

Pentru indivizi va exista o problemă: cât de dornici și capabili vor fi ei pentru lucrul în rețea. Pentru companii, ea se va concretiza în cât de repede vor putea fi configurate noile rețele pentru angajați, deoarece aceste rețele sunt esențiale în obținerea unei valori adăugate maxime. Structurile ierarhice rigide de întreprindere nu vor fi capabile să îndeplinească aceste cerințe. Formele organizaționale pe care le vor adopta companiile vor trebui să le permită angajaților să se apropie, să formeze "comunități de lucru" astfel încât informațiile să poată fi schimbate.

Siemens Nixdorf a observat din timp acest lucru și a implementat un program pentru o schimbare radicală a companiei. Astfel, ea și-a adaptat structura pentru a întruni cerințele unei societăți bazate pe informații. Mai mult, toți angajații au acces via intranet de grup la toate informațiile disponibile din companie. Ei lucrează în rețea unul cu celălalt pentru a forma echipe virtuale de proiect, adunând la un loc aptitudinile necesare pentru a rezolva o problemă particulară. Această capacitate va permite ca în viitor să fie întrunite premizele cuceririi unei piețe globale aflate într-o evoluție continuă


S&T și Siemens

BYTE România - octombrie 1998

(C) Copyright Computer Press Agora